Sukker-kost-drikke

Der gemmer sig sukker i utrolig meget af det, vi spiser og drikker.

Sukker er ikke noget, vi har brug for rent ernæringsmæssigt. Smagen for det søde er et behov, vi selv skaber – noget vi vænner os selv og vores børn til.

Mange mellemmåltider indeholder meget sukker og er meget klæbende. Det gælder f.eks. kiks, småkager, rosiner, frugtpålæg, mælkesnitter, nutellamad og forskellige former for yoghurt, søde drikke ect.

Hyppig indtagelse af sukkerholdige mad og drikke giver stor risiko for huller i tænder.
Derfor anbefaler vi at indtagelse af sukkerholdige mellemmåltider begrænses til én dag om ugen.

Jo længere ’sukkertid’ i munden – jo større risiko for huller.

Væn børnene til at drikke vand fra en tidlig alder. Søde drikke er vanedannende, og det kan være svært at få dit barn til at drikke andet på sigt. Sukker virker også mættende, så barnet spiser mindre sundt mad. Derfor er for meget sukker også skadeligt for den generelle sundhed.

På grund af det høje syre- og sukkerindhold i saftevand og juice, anbefaler vi at gemme saftevand og juice til særlige lejligheder på lige fod med sodavand.

 

Ansvarlig redaktør: Jette Kristiansen